عرفانفیزیک و متافیزیک

دایره ین و یانگ از دیدگاه روانشناسی (خیر و شر) و فلسفه تعادل در جهان

دایره ین و یانگ از دیدگاه روانشناسی (خیر و شر) :

یین و یانگ در اصل یک مفهوم پایه و اساسی در فلسفه و فرهنگ چینی است که به طور کلی از قرن سوم قبل از میلاد یا حتی قبلتر از آن به وجود آمده است. بر اساس این اصل اجزای تشکیل دهنده جهان به عنوان قطب های متضاد جدایی ناپذیری هستند که در کنار هم قرار گرفته اند، به عنوان مثال زن – مرد، تاریکی – نور و جوان – پیر و سیاه – سفید و… قطب های مقابل هم محسوب می شوند. این دو قطب مخالف، همدیگر را جذب کرده و مکمل یکدیگرند و اغلب آن را با نماد دایره سیاه و سفید نشان می دهند که داخل هر یک از طرفین، یک عنصر از عنصر دیگری، توسط نقاط کوچک نمایان می شود. هیچیک از دو قطب نسبت به دیگری برتر نیست، به طوری که با افزایش یکی، دیگری کاهش پیدا می کند و بهترین حالت زمانی است که یک توازن صحیح جهت تعادل بین دو قطب ایجاد شود تا هماهنگی بین دو قطب حفظ گردد.

در حکمت چین باستان ین و یانگ نشانه ی تعادل در جهان و هستی به حساب می آید.

ین یا بخش تیره ی این علامت :
تاریکی- سنگینی- شر-بیماری- اندوه – خشونت- نفرت -و……

یانگ یا بخش روشن این علامت :
روشنی- سبکی- شادی- سلامتی -امید- عشق– و…….

اهمیت تعادل در ین و یانگ :

در حکمت چین ریزترین عنصر مثلا یک دانه ی شن تا کل جهان باید ین و یانگ مساوی داشته باشند، وگرنه همه چیز به هم می ریزد. به عنوان مثال، وقتی ین زمین زیاد می شود و یانگ کم، امکان زلزله و بی آبی و… ، برعکس اگر یانگ زمین زیاد بشود امکان گرما و خشکسالی و بی کاری و تنبلی و مصرف بیش از حد افزایش می یابد. وقتی طبیعت چهار فصل در گردش باشد و گیاه و حیوان به شکل معمول رشد کنند و آدمها به اندازه ی معمول خسته یا شاد باشند، ین و یانگ مساوی شده است.

ین در دایره ین و یانگ :

قسمت سیاه دایره به نام ین نامیده می شود. ” ین ” نمایش دهنده کلیه چیز هایی است که در عالم وجود دارد : حالت منفی، حالت مثبت، حالت آرام، امور واقعی (خیالی) ماه، تاریکی، شب، اموری که مربوط به جنس مونث می باشد و …

یانگ در دایره ین و یانگ :

قسمت دیگر دایره یعنی قسمت سفید یانگ نامیده می شود. ” یانگ ” به کلیه موارد مثبت، استحکام، چیزهای واقعی دنیا، جنس نر، خورشید، روشنی، روز و …

فلسفه ین و یانگ :

اشتباه عمده مردم در این است که سمبل ین-یانگ را یکی می دانند؛ در “تای چی” نیز سمبل ین-یانگ بر خلاف یکدیگرند. در حقیقت تمام موارد موجود در سمبل ین یانگ در فکر و مغز مردم پرورانده می شود. خورشید هیچگاه مخالف ماه نیست، بلکه اینها تکمیل کننده یکدیگرند و ما هرگز بدون هیچ یک از آنها نمی توانیم زنده بمانیم. در گفتاری دیگر وجود جنس مونث، جنس مذکر را تکمیل می کند، بدون جنس مونث، جنس مذکر چگونه معنی پیدا کند؟! وجود دو جنس مخالف در کنار یکدیگر فلسفه ین – یانگ می باشد.

آرامی و نرمی در قدرت و سرسختی، بهترین معنی ین-یانگ :

شخصی در حال راندن دوچرخه می باشد، هیچ گاه نمی تواند با هر دوپا در یک جهت بر پدالها فشار بیاورد؛ در این صورت دوچرخه هیچ گاه حرکت نخواهد کرد. حرکت پدال ها در جهت خلاف یکدیگر در ظاهر باعث حرکت دوچرخه به جلو خواهد شد، پس حرکت و جنبش نیاز به یگانگی و فشار و رهایی دارد. هر کدام از اینها مکمل و دلیل یکدیگرند. سمبل ” ین-یانگ ” نقطه سفیدی در سیاهی و نقطه سیاهی در سفیدی است. این نمایش تعادل در زندگی است، با رفتن به بی نهایت می توان مدت زیادی زنده ماند. بنابراین قدرت باید در پس پرده نجابت پنهان شود و آرامی، در قدرت باشد. دقت داشته باشید که درختان سفت و محکم در برابر باد شکاف بر می دارند در حالی که خیزران فقط در مقابل آن خم می شود. در هنرهای رزمی فرد باید آرام باشد و نه سرسخت، بایستی ملایم بود نه سر سخت، حتی اگر بسیار قوی هستید بایستی نرم خو و آرام باشید و این شبیه این نیست که اگر کسی قدرت داشته باشد، کسی نمی تواند به راحتی قدرت وی را در بشکند. و این بهترین معنی ین-یانگ است، هستی دارای یگانگی در هر چیزی ست، اگر ما با قدرت چیزی و یا کسی را به جلو و به عقب خم نماییم و وی را در کنترل بگیریم، این را نمی توان کنترل نامید، زیرا کنترل موقعی است که بدون خم کردن وی آنرا بدست آوریم.

آیتم های مشابه

روز چهاردهم مربیگری روح، رهایی از افکار قربانی بودن (هفته دوم، عنصر آب)

موکتی

روز نهم تمرین مربی گری روح، کشف معنای زندگی (هفته دوم، عنصر آب)

موکتی

روز شانزدهم مربیگری روح، روز شادی و خطرپذیری (هفته سوم، عنصر آتش)

موکتی

8 دیدگاه

لی لی ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ at ۸:۴۹ قبل از ظهر

فوق العاده عالی بود..من بنا به دلایلی روی آوردم به کتاب طالع بینی چینی پائولا دلسول و تحقیق درباره این نماد سیاه و سفید و ربطش به فال و تاثیر آسمان روی زمین به نظرم کل علم فیزیک بر اساس همین ین و یانگه،نظم،ستاره ها،سیاهچاله ها،ذرات،امواج و…یدونه وبلاگ هم تازگیا زدم درباره ی فاله البته فعلا اینطوری شروع شده بااجازتون اینو با ذکر منبع کپی می کنم

پاسخ
موکتی ۹ دی ۱۳۹۷ at ۱۲:۵۱ بعد از ظهر

خواهش می کنم، موفق باشید.

پاسخ
عادل ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ at ۲:۰۸ قبل از ظهر

﴿لَا الشَّمْسُ يَنْبَغِي لَهَا أَنْ تُدْرِكَ الْقَمَرَ وَلَا اللَّيْلُ سَابِقُ النَّهَارِ وَكُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ﴾ [یس: 40].

«نه خورشید را سزد (در مدار خود سریعتر شود و) به (مدار) ماه برسد، و نه شب را سزد که بر روز پیشی گیرد (و مانع پیدایش آن شود). و هریک در مداری شناورند».

پاسخ
محمد مهدی رحیمی ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ at ۲:۳۲ بعد از ظهر

عالی بود واقعا

پاسخ
ناشناس ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ at ۱:۲۶ بعد از ظهر

يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ يُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها وَ كَذلِكَ تُخْرَجُونَ «19»

زنده را از مرده بيرون مى‌آورد، و مرده را (نيز) از زنده بيرون مى‌كشد، و زمين را بعد از مرگش زنده مى‌كند، و شما نيز (روز قيامت) اين گونه بيرون آورده مى‌شويد.

نکته ها
براى خارج شدن مرده از زنده و زنده از مرده، مصاديق و نمونه‌هاى زيادى در تفاسير بيان شده است، از جمله: ايجاد انسان از نطفه و ايجاد نطفه از انسان. فرزند مؤمن از والدين كافر و بالعكس، كه همه‌ى اينها نشانه‌ى قدرت مطلقه‌ى خداوند در جهان و توانايى او در برپايى قيامت و حشر موجودات است.

پاسخ
فاطمه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ at ۱:۲۸ بعد از ظهر

يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ يُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها وَ كَذلِكَ تُخْرَجُونَ
زنده را از مرده بيرون مى‌آورد، و مرده را (نيز) از زنده بيرون مى‌كشد، و زمين را بعد از مرگش زنده مى‌كند، و شما نيز (روز قيامت) اين گونه بيرون آورده مى‌شويد.
نکته :
براى خارج شدن مرده از زنده و زنده از مرده، مصاديق و نمونه‌هاى زيادى در تفاسير بيان شده است، از جمله: ايجاد انسان از نطفه و ايجاد نطفه از انسان. فرزند مؤمن از والدين كافر و بالعكس، كه همه‌ى اينها نشانه‌ى قدرت مطلقه‌ى خداوند در جهان و توانايى او در برپايى قيامت و حشر موجودات است.
تفسی آقای قرائتی

پاسخ
فاطمه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ at ۱:۳۱ بعد از ظهر

تُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ ۖ وَتُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَتُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ ۖ وَتَرْزُقُ مَنْ تَشَآءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ
شب را در روز و روز را در شب در می‌آوری، و زنده را از مرده و مرده را از زنده بیرون می‌آوری؛ و هر كه را بخواهی بی‌حساب روزی می‌دهی. (۲۷)
آل عمران – 2۷

پاسخ
فاطمه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ at ۱:۳۴ بعد از ظهر

وَهُوَ الَّذِي مَدَّ الْأَرْضَ وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ وَأَنْهَارًا ۖ وَمِنْ كُلِّ الثَّمَرَاتِ جَعَلَ فِيهَا زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ ۖ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهَارَ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
و اوست كه زمین را گسترانید، و در آن كوه‌هایی استوار و نهرهایی پدید آورد و در آن از همه محصولات و میوه‌ها جفت دوتایی [كه نر و ماده است‌] قرار داد، شب را به روز می‌پوشاند، [تا ادامه حیات برای همه نباتات و موجودات زنده ممكن باشد]؛ یقیناً در این امور برای مردمی كه می‌اندیشند نشانه‌هایی [بر توحید، ربوبیّت و قدرت خدا] ست. (۳)
رعد – 3

پاسخ

دیدگاهی بنویسید